vineri, 23 noiembrie 2012

Ce poate fi adevărat şi ce poate fi fals în legătură cu ceea ce s-a cercetat preliminar, am ştiut ori s-a povestit până acum despre tăbliţele de la Tărtăria.

* Aceste adnotări/observaţii/corecţii sânt rezultatul analizării studiilor în domeniu a diferitor cercetători din ţară şi străinătate precum şi rezultatul a mai mult de 12 ani de cercetări proprii în privinţa apariţiei fenomenului numit "scris" în lume şi Europa, cu aplicaţie şi focalizare concretă pe aceste tăbliţe, prezenta fiind un rezumat sau sinteză şi cu modestie spun, o umilă opinie proprie. Aştept cu plăcere argumente pro sau contra ori amănunţirea oricărui aspect explicit sau implicit acestui subiect. Pot susţine oricât de amănunţit şi documentat este necesar ori se cere, oricare afirmaţie de-a mea sau lămuri orice neclaritate a cuiva. eugenrau@gmail.comAfirmaţia Nr. 1.Tăbliţele de la Tărtăria ar putea purta cea mai veche scriere din lume.FALS!*a)Tăbliţele ca suport material din lut.Se bazează pe faptul că vârsta comun acceptată sau estimată a tăbliţelor ar fi de cca. 5000-6000 î.e.n.Tăbliţele nu au fost datate vreodată, şi nu mai pot fi datate cu metoda carbonului radioactiv C14 întrucât după găsirea lor ,fiind friabile au fost tratate termic în cuptor.Vîrsta oaselor găsite (6000 î.e.n) a fost aplicată
/pe româneşte transferată direct tăbliţelor, în ideea că unele au fost găsite lângă celelalte.(Aceasta se înţelege prin exprimarea unora :"tăbliţele au fost datate indirect".)datarea indirectă este uzitată şi poate fi valabilă doar în condiţiile în care am fi avut certitudinea (dovedită spre ex. de o schiţă detaliată privind dispoziţia artefactelor, martori oculari sau o fotografie) că oasele au stat şi au fost găsit întradevăr chiar lângă tăbliţe (sau invers).Altfel avem doar supoziţii şi nu certitudini. imagine cele 3 tăbliţe de la Tărtăria http://www.certitudinea.ro/fisiere/image/Toate%20trei.jpg imagine oase Tărtăria http://www.thelivingmoon.com/46ats_members/Lisa2012/04images/Tartaria_Tablets/Tartaria_bone_fragments.jpg * vezi "Dating methodologies in archaeology" http://en.wikipedia.org/wiki/Dating_methodologies_in_archaeologyb) Cu privire la scris, Reţineţi că cel mai vechi scris din lume (de tip pictografic
!) a fost găsit în India/Harappa şi Egipt/Sakkara (cca 3500 î.e.n.)imagine Proto-cuneiform from Uruk http://www.flavinscorner.com/uruk.JPG şi imagine Early Egyptian writing from Abydos, ca. 3000 BCE http://www.flavinscorner.com/earlyegypt.JPG apoi şi în Sumerimagine tăbliţă pictografică Sumer http://www.uned.es/geo-1-historia-antigua-universal/ESCRITURAS_ANTIGUA/PictographSumerian.jpgNu numai un singur om de ştiinţă ( ci mai mulţi, cca. 4-5) au realizat că există o discrepanţă sau mare distanţă între vârstele tăbliţelor şi acela al timpului apariţiei scrisului în lume (spre ex 5.500-3.500=200 ani !). Concluzia lor nu a fost aceea că scrisul este mai vechi corespunzând cu o mare vechime a tăbliţelor (5.500) ci invers că tăbliţele sânt mai noi, astfel scrisul apropiinduse de ca vechime de alte scrieri din lume (ex. 3.000 î.e.n.).Există supoziţiile acestora că tabliţele ar putea aparţine altor culturi decât Vinca fie ea şi târzie ( ex. Petreşti sau multor altora mult mai noi) şi respectiv că ar avea ca explicaţie sau putea proveni sau ar fi căzut accidental din alte straturi superioare mai noi ca vechime. Eu aş subscrie tocmai unei asemenea ipoteze.Alte artefacte, oasele,statuete, podoaba din scoica Spondylus pot fi însă sau chiar direct sânt foarte vechi (5-6.000 î.e.n.-vezi oasele deja datate).Scoica Spondylus a ajuns pe rute comerciale extrem de timpurii (în principal de-a lungul râurilor) mai în toată Europa începând de la sfârşitul paleoliticului şi neoliticul timpuriu 6.500 î.e.n., folosirea ei dispărând mai apoi după cca 4.000 î.e.n. Cererea şi valoarea ei la cote extrem de înalte (răspândire mai mare în locuri mai îndepărtate de origine) precum şi ritualurile la care se foloseau aceste podoabe sânt încă nedesluşite.
imagine scoica Spondylus http://forces.si.edu/images/elnino/spondylusLarge.jpgAfirmaţia Nr.2. O singură tăbliţă foloseşte un limbaj pictografic.imagine, http://www.flickr.com/photos/23098371@N04/7780597992/sizes/m/in/photostream/ADEVĂRATO singură tăbliţă (cea cu pictograma cu capra) foloseşte un limbaj pictografic (o capră, un simbol vegetal şi încă altceva neclar), deci prezintă scris de acest tip.
imagine https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQYPiV_h-Oj1ppywtFJqzo0CeSX2Ds0Zvb0iC5nG-DP_MXFsEBGhZGlIj3B7NsFyVU3yTFXkQpGYpeZO-FVD3mkrvpwcBLCErgZRHAph1eicPSw7OwkSq-VqiJpb8YEXXeK7v64pwxQE0/s200/tablita03.jpgAfirmaţia Nr. 3. Nu se ştie dacă semnele de pe celelalte două tăbliţe aparţin unei perioade premergătoare apariţiei scrisului sau reprezintă un anume scris cum ar fi acela de tip pictografic. Unii afirmă că semnele seamănă cu cele sumeriene.FALSÎn privinţa celorlalte două tăbliţe,foarte multe semne de pe ele seamănă cu unele sumeriene,(însă doar seamănă nefiind aproape nici unul identic). Pot fi semne ezoterice al căror înţeles ori mesaj nu se va mai putea reconstitui vreodată, aparţinând strict unui univers socio-cultural situat concret înapoi în timp. Există un studiu în acest sens al D-lui Marco Merlini. Toate semnele în schimb seamănă în cea mai mare măsură cu cele folosite în scrierile din ariile Anatolian-Egeeană şi cea Iberiană.
imagine, Alfabete Anatoliene, http://www.sofiatopia.org/maat/igreekalpha.jpg http://indoeuro.bizland.com/project/script/asiam6.jpg imagine Sud-lusitanian-Tartessian writing http://webs.ono.com/documenta/images/sudlus.gifReflectă în mod clar răspândirea unei scrieri care are la origine literele feniciene. imagine phoenician calendar http://www.flavinscorner.com/gezercal.JPG imagine phoenician alphabet http://www.jesusneverexisted.com/IMAGES/phonecian.gif Porţiunea superioară a tăbliţei rotunde prezintă semne care erau de fapt litere folosite în alfabetele arhaice greceşti. imagine, http://www.sofiatopia.org/maat/igreekalpha.jpgÎn mod paradoxal sau curios, exact această parte zic eu scrisă, este ascunsă privitorului, întrucât tăbliţele se purtau duă cu un singur şnur una (dreptunghiulară) acoperind exact jumătatea sup. a celei rotunde !imagine http://arheologie.ulbsibiu.ro/publicatii/ats/ats5/2merlini_clip_image112.jpgAfirmaţia Nr. 4 .Scrisul a apărut pentru prima oară în lume în aria Danubiană.FALSÎn aria Danubiană, pe parcursul a mii de ani se evidenţiază diferite faze şi forme ce preced scrierea adevărată.Pentru faptul că nimeni nu poate demonstra dacă, cum şi în ce fel semnele sânt purtătoare de mesaje, semnele nu pot fi certificate ca fiind scris ci doar o fază premergătoare scrisului, deci ar fi proto-scriere.
Scrisul a apărut prima oară în Sumer şi Egipt iar în Europa pentru prima oară în aria Anatolian-Egeeană. Nu există tăbliţe cu scris similar în România sau în zonă, spre deosebire de Sumer spre exemplu, unde există cu miile.
Afirmaţia Nr.5.Tăbliţele provin de la TărtăriaADEVĂRATPoate să fi fost scrise la Tărtăria sau nu departe. Există însă posibilitatea mai reală ca afirmaţia să
fieFALSă,Adică tăbliţele să fi fost scrise în/ şi aduse din aria Egeeană, scrisul în sine provenind însă sigur de pe acolo.Vezi indicatorii=vectori : a) scris de tip şi posibilă origine Anatolian-Egeeană,b)
statueta din alabastru "faceless" (engl.:"fără faţă", de fapt faţa ultra-stilizată) de tip Carian şiidol antropomorf Tartaria http://www.dacoromania-alba.ro/nr27/cultura_si_civilizatiile_la_tartaria_05.jpg imagine Caria http://www.palaeolexicon.com/Assets/Carian/map_of_caria_s.jpgc) podoaba din scoica Spondylus care trăieşte,creşte în /şi provine numai din Mediterana.Afirmaţia Nr. 6. Majoritatea cercetătorilor au avansat ipoteza conform căreia tăbliţele au fost folosite în cadrul unor unui ritualuri magico-religioase.ADEVĂRATSânt cele mai mari şanse ca lucrurile să fi stat astfel, după cum putea exista o realitate relativ apropiată de prima, aici referindu-ne în mod particular la cea rotundă, ex. să fi avut şi un scop practic, respectiv să fost spre ex. un calendar luni-solar primitiv. Spun asta pentru că timpul, astrele, agricultura şi mitologia se întrepătrund.
Afirmaţia Nr. 8. Oasele aparţin unei femei ce era învăţată sau înţeleaptă şi care se ocupa de ritualuri magico-religioase, tăbliţele fiind folosite de ea.
ADEVĂRAT
Multe indicii converg spre această ipoteză, la care subscriu.
Afirmaţia Nr. 9. Există mari neclarităţi în privinţa locului unde a fost sau de unde provine exact fiecare artefact, schiţe sumare şi un comportament ulterior să-i zicem "bizar/curios" al D-lui Vlassa (absent de la locul şi momentul descoperirii, de negăsit după aceea, alt număr de artefacte declarate ca fiind găsite şi mai puţin cooperant la întrebări sau cu ziariştii).ADEVĂRATNu bag mâna în foc că bine-intenţionat fiind să nu fi încercat să fructifice într-un fel sau altul câte ceva din cercetările Zsofiei Torma
.Toate acestea sânt în absolută convergenţă cu neconcordanţele aparente între scris şi vechimea diferitelor artefacte din presupusul grup care are o aparenţă eterogenă.Afirmaţia nr. 10. Semnele prezintă similarităţi cu altele folosite în lume. ( Mulţi din lumea largă şi-au vârât nasul în această speţă, însă rezultatele sânt practic quasi-nule.)ADEVĂRATŞi mai adevărată ar putea fi afirmaţia mea că aceste tăbliţe scrise nu ar fi existat vreodată dacă nu ar fi fost deplasarea unor indivizi şi un gen de comerţ sau circulaţie a mărfurilor primitivă. Aceşti indivizi, respectiv acele comunităţi au fost situate după părerea mea de-a lungul principalelor magistrale
=căi de comunicaţie=râurile şi fluviile Europei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu