joi, 17 februarie 2011

CHESTIUNI DE CONTEXT ALE TĂBLIŢELOR DE LA TĂRTĂRIA

1.Contextul privind apariţia lor.
Aici, şi acesta fiind punctul de pornire, apar şi foarte multe probleme.Cercetătorul care le-a descoperit, Dl. Vlassa, nu a fost de fapt acolo în momentul dezgropării lor, ci doar a doua zi, le-au fost făcute cunoscute colegilor şi opiniei publice ca făcând parte dintr-o colecţie de artefacte găsite în acelaşi loc, şi anume o groapă ritualică. Nu a ştiut care a fost numărul total al artefactelor găsite, spunând diferite numere, semnificativ diferite. Apoi apar încă alte elemente care nefiind clare introduc o aură de mister. Dl. Vlassa a fost f. greu de găsit ulterior,şi zgârcit la vorbă. Nu există nici fotografii nici schiţe detaliate privind poziţia obiectelor în groapa ritualică.
Având în vedere acestea din urmă, personal nu am deloc siguranţa că au fost toate acolo şi că nu ar proveni unele din locuri apropiate, respectiv să fi căzut dintr-un strat superior.
2.Contextul privind datarea.
A fost constatată friabilitatea argilei din care au fost făcute, (care poate fi pusă în legătură cu expunerea îndelungată la umezeală). Acestea au fost supuse unui proces de întărire,recondiţionare prin aplicare de nitrolac şi uscare în cuptor.De fapt scrisul înainte deacest tratament nu exista, era acoperit de un strat albicios de oxizi, carbonat de calciu,cretă. Doar după aceea, acest strat gros de doar câteva zecimi de milimetru a căzut şi scrierea a devenit vizibilă.Nu aveau de unde să ştie că tocmai acel tratament termic va face mai târziu imposibilă datarea plăcţelor prin metoda carbonului radioactiv, "metoda C14". De fapt nu ar fi singurul motiv, altul fiind compoziţia nisipoasă a argilei, cu alte cuvinte conţinut marede siliciu şi prea mic de carbon.
Singura modalitate rămasă, a fost aceea a comparării vârstei plăcuţelor cu cea a oaselor găsite tot acolo.Vârsta oaselor a fost determinată cu C14 ca fiind 5.300-5.400 Î.E.N. În general această vârstă este avansată pentru plăcuţe.Însă părerea mea, (pe care am afirmat-o public nu odată) este aceea că vârsta plăcuţelor nu a fost determinată direct şi în conscinţă nu putem spune nimic precis legat de vechimea lor.

  • acta terrae septemcastrensis

     Tărtăria tablets an ”enigma”?; Attila László - Some aspects of the Tărtăria issue;. Luca Sabin Adrian - A new special discovery from Turdaş; Luca et alii - ... arheologie.ulbsibiu.ro/publicatii/ats/ats%209/laura.pdf

  • 3.Contextul privind semnele în general.
     Îndeobşte cercetătorii se uită la tăbliţe ca la un gen de obiecte provenite din spaţiu, obiecte neidentificate. Nu pot să pună în legătură semnele prezentepe tăbliţă cu nici unele, nici cu altele existente în lume şi nici nu le pot raporta sau încadra în şi cu contextul apariţiei scrierii în lume.Unii au făcut paralele şicomparaţii cu începuturile scrierii sumeriene (Jemdat Nasr,Ur),ba chiar alţii (extrem de puţini) au afirmat că ar putea proveni de acolo.Analizele argilei a evidenţiat faptul că materialul este de provenienţă locală.
    Unii cercetători afirmă că tăbliţa rotundă ese purtătoarea unui scris în adevăratul sens al cuvântului şi chiar încearcă să precizeze, "a unuia de tip liniar".
    4.Contextul privind semnele, studiul personal.
    În timp, prin studiu, am ajuns să fiu mai mult decât familiarizat cu problematica începuturilor scrisului în lume şi cu semnele şi literele prezente atât în lume cât şi în Europa, cu apariţia şi difuzia scrisului în Europa. Am analizat timp de câţiva ani semnele prezente pe plăcuţe, în special pe cea rotundă, şi am ajuns la unele concluzii preliminare:
    -Cele trei plăcuţe prezintă tipuri de scriere diferite, fapt pentru care nu am nici oexplicaţie, dimpotrivă ridică marisemne de întrebare.
    -Una din ele, cea dreptunghiulară (pe care este figurat ceva de genul unei capre) foloseşte un limbaj pur pictografic.
    Vezi comparativ cele mai vechi tăbliţe din Egipt, Sakkara





    Două dintre ele,(cea dreptunghiulară rămasă, cu gaură)

    şi cea rotundă
    prezintă în mod cert nişte forme de scris, evident scris nepictografic.
    -Reiese cumva că tăbliţele nu pot aparţine toate aceleiaşi perioade
    -Cea rotundă prezintă un scris liniar sau quasi-liniar şi sub nici o formă nu are vechimea estimată.
    -Prezintă o formă de scris foarte apropiată de scrierile arhaice greceşti şi în consecinţă nu este mai veche de 800 Î.E.N.
    -Cea ma mare parte a semnelor sânt litere adevărate (cu şanse mai mici totuşi ar putea reprezenta consoane).
    -Global, dintr-un total de cca 10 semne (unde pentru moment iau acele semne cu aspectul unor chinezării
    sau ideograme ca fiind 2semne distincte, la fel acel schelet de peşte +++++ ca fiind alt semn) 7 dintre ele sânt identificate cu certitudine.
    -Acele 7 semne au fost folosite pe parcursul a sute şi sute de ani , (poate mai mult de 1000) şi sânt prezente în mai mult de 4 tipuri de scriere în şi din Europa, acest fapt putând să-l arăt şi demonstrez în chestiune de secunde (scrierile vechi ebraice,greceşti,etruscane, vechi italice,iberiene.)
                  

    Settling discovery circumstances, dating and utilization of the Tărtăria tablets www.archaeomythology.org/.../about_mmerlini.html
    arheologie.ulbsibiu.ro/membri/merlini.pdf

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu